Od czasu do czasu odchodzę o stricte parentingowej, rodzicielskiej tematyki bloga i wchodzę w „mój ogródek” – technikalia. Jestem z zawodu analitykiem sprzedaży. Z umiejętności i potrzeby wewnętrznego spokoju też. Umysł ścisły po tatusiu. Prowadzenie bloga, blogowanie, bycie w blogosferze daje mi mnóstwo radości 🙂 Ale ponieważ nie piszę bloga-pamiętnika tylko traktuję blog Agumama.pl jak rosnącą markę, to prędzej czy później musiałam poznać ten tajemniczy skrót – SEO …
Zapraszam, poznaj go razem ze mną 🙂
SEO to skrót od search engine optimization. Pod nim kryje się szereg zabiegów mających zapewnić Twojemu blogowi, Twojej stronie, Twojej marce dobrą pozycję w wyszukiwarkach. Za tym idzie zwiększenie ruchu na stronie czyli, w przypadku bloga, po prostu zachęcenie coraz większej ilości Czytelników do odwiedzin i pozostania u Ciebie na dłużej (czytaj: regularnych odwiedzin).
Słowa kluczowe, aktywne linki zewnętrzne i wewnętrzne, zoptymalizowana i wartościowa treść, a z czasem monitorowanie i analiza własnych, historycznych artykułów aby były jeszcze czytelniejsze i chętniej wyszukiwane. To wszystko możesz mieć, jeżeli polubisz się z SEO i dasz sobie szansę by optymalizacja treści weszła Ci w nawyk podczas pisania czy przygotowywania tekstu do publikacji.
1 Dobre SEO to Twoja pozycja w wynikach Google
Znasz dobrego wujka Google, prawda? Znajdziesz tam odpowiedź na każde pytanie. Jak to jest, że jedne strony znajdują się na samym początku wyników wyszukiwania (nie mówię o wyświetleniach płatnych bo to inna para kaloszy), a żeby dojść do niektórych stron trzeba by przeskoczyć na sam dół 15 strony wyników?
To jest pozycjonowanie, na które wpływ ma mnóstwo czynników: dobre SEO a szczególnie słów kluczowych odpowiadających na pytanie zadane przez wyszukujących, optymalizacja treści i grafik, reputacja strony, ilość wyświetleń.
Rzadko, szukając czegoś, przechodzisz dalej niż pierwsza strona wyników, prawda? No właśnie 🙂 Zatem celem powinno być by się na tej pierwszej stronie znaleźć. A im więcej tekstów, Twoich, będzie na tej pierwszej stronie, tym więcej osób może trafić właśnie do Ciebie.
Ale SEO to nie tylko pozycjonowanie. Narzędzia i techniki optymalizacji prowadzą do kolejnego punktu:
2 SEO to ciągle nowi Czytelnicy
Prowadzenie bloga, pisanie wciąż nowych tekstów i poruszanie tematyki czy problemów, które interesują Czytelnika, przekłada się na zasięg. Jest to jednak coś co może osiągnąć pewien poziom (sufit), utknąć w miejscu, a z czasem nawet spadać. Jeżeli traktujesz swój blog jako „inwestycję” i pole rozwoju to najpewniej zależy Ci także na rosnącej liczbie Czytelników.
W tym kontekście, zdobywania nowych Czytelników, dopracowanie SEO buduje Twoje zaufanie. Gdy Twój blog, Twój tekst, staje się jedną z pierwszych odpowiedzi zwróconych przez wyszukiwarkę, internauci zaczynają ufać i odwiedzać Cię chętniej i częściej.
Można oczywiście polegać tylko na kontrowersji (np tytuł posta nieprzystający do jego faktycznej treści) lub na sezonowości – Real Time Marketing – kiedy to dopasujesz się z tematem do tego co aktualnie jest na językach np. wybory, Mistrzostwa Europy, gala rozdania Oscarów. Ale to podejście często sprowadza się do chwilowego wzrostu liczby odwiedzających Twoją stronę.
3 Estetyczny, uporządkowany, przyjemny i zadbany blog
Kto lubi czytać ciągły, zlany tekst, bez podkreśleń, bez wyróżnień, bez wyraźnie pogrupowanych akapitów? Myślę, że mało kto bo to się bardzo trudno czyta. Na takiej treści oko się męczy, nie znajduje punktów zaczepienia, więc po prostu się gubi. Ja taki tekst po prostu zamykam, albo czytam tak po łebkach, że i tak nie opowiem Ci o czym przeczytałam.
Estetyka bloga to Twój wizerunek, Twoja karta przetargowa dlaczego ktoś ma odwiedzać Twój blog a nie tamten, choć o podobnej tematyce. To jest też sposób by przekonać do siebie potencjalnego Klienta, jeżeli zdecydujesz się i rozważasz zarabiania na blogu.
A w końcu to po prostu Twoja wizytówka. Jak Cię widzą tak Cię piszą: ciocie, znajomi, Czytelnicy czy przeglądarki 😉
4 Szybkość wczytywania bloga
Internet jest nieskończony. My żyjemy w pośpiechu. Bardzo często przeglądamy różne rzeczy w sieci z doskoku: w metrze, tramwaju, kolejce, albo szybko potrzebując odpowiedzi. Jeżeli Twoja strona czy strona Twojej firmy wczytuje się całe wieki, na przykład przez niezoptymalizowane grafiki, to możesz być pewna, że użytkownik, potencjalny Czytelnik ją zamknie nim się w pełni załaduje.
Najlepiej wyłączyć wszystkie niepotrzebne wtyczki, zawsze dodawać tylko zoptymalizowane zdjęcia i grafiki oraz dopieścić stronę techniczną np. ustawienia cache. Co ja się będę mądrzyć! 😛 Tu jest sprytne narzędzie Googla, dostępne online, nazywa się PageSpeed Insights i ono podpowie Ci, jaka jest szybkość Twojej strony i jak ją poprawić.
5 Nie każdy jest stacjonarny, zadbaj o wersję mobilną
Pamiętam jak niedawno dyskutowałam z kimś na temat justowania treści na blogu. W teorii autor strony decyduje i nic nikomu do tego. W praktyce dla Czytelnika justowanie jest po prostu nieprzyjemne w czytaniu. Ale jest i trzecia strona medalu: wyjustowany tekst bardzo brzydko rozjeżdża się w wersji mobilnej.
Nie wszystko, co wygląda pięknie na ekranie PCta będzie równie dobrze wyglądało w wersji mobilnej i o tym też warto pomyśleć za wczasu.
Niedawno zwrócono mi uwagę, że po wejściu na mojego bloga, po kilku sekundach wyskakuje okienko tzw, pop-up, zapraszające do odwiedzin na moim fanpage na facebooku. Tylko, że to okienko właśnie jest źle sformatowane do wersji mobilnej i żeby je zamknąć trzeba przewijać ekran. Upierdliwe. O tym mówię. Kto nie będzie miał ochoty się z tym użerać odejdzie i więcej do mnie nie wróci 🙁 A przecież nie o to chodzi, prawda?
Ten mini-poradnik to tak naprawdę wstęp do wiedzy tajemnej 😉 Ale chciałam Ci pokazać (Ola, Marta 😉 Wam też), że nie taki diabeł straszny. I że, gdy oswoisz „potwora z szafy” to będzie on Cię wspierał w doskonaleniu i rozwijaniu bloga.
Życzę Ci sukcesów! 🙂
A Ty znasz SEO? Dbasz o optymalizację swojego bloga? Ile czasu na to poświęcasz? Uważasz, że warto?
ps. Jak Ci się podoba nowy wygląd mojego bloga? Jeżeli znajdziesz coś, co wymaga dopracowania, zostaw mi wiadomość. Za każdą cenną uwagę będę ogromnie wdzięczna <3
24 października 2016
|Komentarze: 72